https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-11-22-1404
UTDRAG:
Nødpeilesender
Alle fiskefartøy skal ha friflyt nødpeilesender med GPS innen 1. juli 2014
* Friflyt EPIRB skal være montert slik at den, med størst mulig
grad av sannsynlighet, vil flyte fritt opp til overflaten uten fare for å
bli fanget av hindringer slik som rekkverk, overbygning mm. dersom
skipet skulle synke.
* Fri-flyt og manuell EPIRB skal være montert slik at den kan
bli aktivert manuelt, og
bli medbragt av èn person til en redningsfarkost, uten at personen utsettes for fare
*Dersom fartøyet har en oppdrift som gjør at det ikke synker
dypt nok til at fri-flyt EPIRB løser seg ut, eller at fartøyet har en
slik overbygning at det kan medføre fare for vedkommende å hente
fri-flyt EPIRB for manuelt å aktivere denne, kan det tillates erstattet
med manuell EPIRB.
* De som har anskaffet EPIRB uten GPS før 01.07.14 kan benytte denne frem til 01.07.18
Brovaktalarm
(1)
Fartøy med største lengde 10,67 til 15 meter som er utstyrt med
selvstyreranlegg/styrehjelp skal være utstyrt med en brovaktalarm dersom
det har fartøysinstruks for større fartsområde enn fjordfiske. |
Elektronisk utstyr for posisjonsbestemmelse
Dersom
fartøy med største lengde på 10,67 til 15 meter har montert elektronisk
utstyr for posisjonsbestemmelse, skal det oppfylle krav i IMO Res.
A818(19), IMO Res. A819(19), MSC.112(73) eller nyere standard utarbeidet
av International Maritime Organization (IMO).
RADIO / Funksjons- og utstyrskrav
(1)
Fartøy skal kunne sende nødalarm ved hjelp av minst to atskilte og
uavhengige radiosystemer (primær og sekundær alarmeringskilde).
Duplisert |
Radioutstyr,
manuell satellitt EPIRB og fri-flyt satellitt EPIRB, kan benyttes som
sekundær alarmeringskilde. Fri-flyt satellitt EPIRB og manuell satellitt
EPIRB skal være utstyrt med en innebygd posisjonsangivelse.
(2) For fartøy med Fartøyinstruks for fartsområde Fjordfiske gjelder ikke kravet om sekundær alarmeringskilde. |
(3) Fartøy skal være utstyrt med radioinstallasjoner som nevnt i tabell nedenfor.
Radiodekningsområder → |
A1 |
A2 |
Noter |
Fartsområder →
Radioutstyr og radioredningsmidler
↓ |
Fjordfiske |
Kystfiske |
Større enn Kystfiske |
|
|
VHF radioinstallasjon som minst kan sende og motta DSC på kanal 70 og telefoni på kanal 6, 13 og 16. Vaktmottakeren kan være en separat enhet. |
X |
X |
X |
X |
1 |
Radartransponder (radar-SART), eller AIS-transponder (AIS-SART) |
- |
X |
X |
X |
6 |
NAVTEX mottaker 518/490 kHz |
X |
X |
X |
X |
4 |
Fri-flyt
satellitt EPIRB (satellitt nødpeilesender ) som skal være plassert
slik at den med størst grad av sannsynlighet vil flyte opp til
overflaten og sende nødalarm, dersom fartøyet skulle synke. |
- |
X |
X |
X |
2, 5 |
MF-DSC som minst kan sende og motta DSC på 2187,5 kHz, og telefoni på 2182 kHz. Vaktmottakeren kan være en separat enhet. |
- |
- |
- |
X |
1 |
To-veis VHF radiotelefonapparater (håndholdt VHF) |
- |
X |
X |
X |
3 |
Noter:
Note 1 |
Underveis skal alt utstyret være slått på og fartøy skal holde lyttevakt på VHF-kanal 16. |
Note 2 |
Senest hvert femte år skal fri-flyt satellitt nødpeilesender (satellitt EPIRB) vedlikeholdes av et godkjent landbasert foretak. |
Note 3 |
På
fartøy i fartsområde Bankfiske 1 og Bankfiske 2 som har mer enn en (1)
redningsfarkost, skal antall håndholdte VHF-er være minst 2. |
Note 4 |
NAVTEX-mottaker
kreves ikke i radiodekningsområde A1, forutsatt at det er mulig å
motta værvarsler og sikkerhetsmeldinger på annen måte, for eksempel
gjennom offentlig kringkasting. |
Note 5 |
Fri-flyt
satellitt EPIRB tillates erstattet med manuell satellitt EPIRB på
fartøy som har en oppdrift som gjør at det ikke synker dypt nok til at
fri-flyt nødpeilesender kan løse seg ut, eller på fartøy som har en
slik overbygning at det kan medføre fare for vedkommende som skal hente
fri-flyt satellitt EPIRB for manuell å aktivere og medbringe den til en
redningsfarkost. Manuell satellitt EPIRB skal plasseres lett
tilgjengelig, slik at den lett kan bli aktivert og tatt med i en
redningsfarkost. |
Note 6 |
1.
Fartøy som opererer i eller har fartøyinstruks for fartsområde for
Kystfiske eller Bankfiske I, skal være utstyrt med én radartransponder.
2. Fartøy som opererer i eller har fartøyinstruks for Bankfiske II,
skal være utstyrt med to radartranspondere. |